احادیث تفسیری

احادیث تفسیری امام کاظم – حرمت نوشیدن شراب

حرمت نوشیدن شراب
علی بن یقطین روایت کرده که مهدی عباسی از حضرت موسی بن جعفر علیه السلام درباره شراب پرسید که آیا در کتاب خدا حرام گردیده است، زیرا مردم فقط نهی آن را شنیده اند و هرگز حرمتی بر آن نمی شناسند؟
امام فرمود: آری، شراب در کتاب خدا حرام شمرده است.
مهدی گفت:‌ای ابوالحسن! در کدام آیه به این حرمت اشاره شده است؟
امام کاظم علیه السلام فرمود: فرمایش خداوند که می فرماید: (انما حرّم ربی الفواحش ما ظهر منها و ما بطن و الاثم و البغی بغیرالحق)
/پاورقی ۲۶- اعراف-۳۳٫/
(خداوند فقط اعمال زشت را چه آشکار باشد، چه پنهان، حرام کرده است و همچنین گناه و ستم به ناحق را) .
اما مقصود از فرمایش خداوند (ما ظهر منها) ، زنای آشکار است که زنان بدکار در جاهلیت با نصب پرچم بر در خانه های خود، دست به این کار زشت می زدند.
اما مقصود خداوند از (و ما بطن) ،‌زنان باقی مانده از پدر بود که پیش از (بعثت) فرزند پس از مرگ پدرش،‌ با زن او (نامادری) ازدواج می کرد. خداوند با این آیه جلو این کار خلاف را هم گرفت. اما (اثم) که در آیه آمده، همان شراب است و خداوند متعال در آیه دیگر فرموده: (یسئلونک عن الخمر و المیسر قل فیهما إثمٌ‌ کبیرٌ و منافعٌ للناس)
/پاورقی ۲۷- بقره-۲۱۹٫/
(درباره شراب و قمار از تو سؤال می کنند، بگو: در آنها گناه و زیان بزرگی است و منافعی (از نظر مادی) برای مردم دربردارد) .
امام سپس فرمود: اما گناه در کتاب خدا، شراب و قمار است و گناه این دو بسیار بزرگ است، همان گونه که خدای عزوجل فرموده است.
علی بن یقطین در ادامه نقل می کند که مهدی عباسی گفت: ای علی بن یقطین! سوگند به خدا، فتوای هاشمیان همین است که موسی بن جعفر اظهار داشت. لذا به مهدی عباسی گفتم: به خدا سوگند، راست گفتی، ای امیرمؤمنان! حمد خدای را که این علم را از شما اهل بیت (بنی هاشم) سلب نکرد.
علی بن یقطین گوید: ‌در این جا مهدی عباسی بدون آنکه بر این حقیقت تلخ،‌ صبر و تأمل داشته باشد،‌ بی درنگ مرا مخاطب قرار داد و گفت: راست گفتی، ای رافضی!
/پاورقی ۲۸- کافی، ج۶، ص ۴۰۶، بحارالانوار، ج۴۸، ص ۱۴۹٫/

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *