حوادث، وقایع، هجرت

استناد به قرآن در سیره امامان علیهم السلام (امام موسی کاظم علیه السلام )

استناد به قرآن در سیره امامان علیهم السلام امام موسی کاظم علیه السلام
روزی پیشوای هفتم
/پاورقی ۱- پایگاه حوزه مجله کوثر شماره ۶۴، استناد به قرآن در سیره امامان علیهم السلام ۲٫/
به یکی از کاخ های مجلّل هارون الرّشید، در بغداد رفت. هارون با نِخوت و غرور پرسید: این قصر از آنِ کیست؟ و هدفش این بود که این قدرت و شکوه ظاهری را به رُخ امام بکشد. حضرت بدون این که کوچک ترین اهمیتی به سرای پر زرق و برق او بدهد، با کمال صراحت فرمود: این خانه، مأوای فاسقان است، همان کسانی که خداوند درباره آنان می فرماید: – سَأَصْرِفُ عَنْ ءَایتِی الَّذِینَ یتَکَبَّرُونَ فِی الأَرْضِ بِغَیرِ الْحَقِ ّ وَإِن یرَوْاْ کُلَّ ءَایهٍ لَّا یؤْمِنُواْ بِهَا… -،
/پاورقی ۲- اعراف – ۱۴۶٫/
هارون از این پاسخ عصبانی گردید و در حالی که خشم خود را به سختی پنهان می کرد، با التهاب پرسید: پس این مکان از کیست؟ امام بی درنگ فرمود: (در حقیقت) این خانه از آن پیروان ماست که دیگران با زور و قدرت تصاحب نموده اند.
/پاورقی ۳- بحارالانوار، ج ۴۸، ص ۱۳۸؛ تفسیر عیاشی، ج ۲، ص ۳۰٫/
هارون آشکارا بر انتساب به رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم تکیه می کرد و چون در مدینه به مرقد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم رسید، گفت: درود بر تو ای فرستاده خدا و ای پسر عمو!
در این موقع امام کاظم علیه السلام که از مقصد وی آگاهی داشت، نزدیک قبر جدّش رفت و با صدای بلند گفت: درود بر تو ای پیامبر خدا! و ای پدر!
هارون از این سخن به حدّی ناراحت شد که رنگ از چهره اش پرید و بی اختیار گفت: واقعاً این افتخاری است! سپس از موسی بن جعفر پرسید: چگونه ادّعا می کنید فرزند پیامبرید در حالی که فرزند علی هستید. زیرا هرکس به جدّ پدری خود منسوب می شود نه جدّ مادری!
امام در پاسخ وی این آیه را قرائت نمود: – وَوَهَبْنَا لَهُ و إِسْحَقَ وَیعْقُوبَ کُلاًّ هَدَینَا وَنُوحًا هَدَینَا مِن قَبْلُ وَمِن ذُرِّیتِهِ ی دَاوُودَ وَسُلَیمَنَ وَأَیوبَ وَیوسُفَ وَمُوسَی وَ هَرُونَ وَکَذَ لِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ- وَزَکَرِیا وَیحْیی وَعِیسَی وَإِلْیاسَ کُلٌّ مِّنَ الصَّلِحِینَ -،
/پاورقی ۴- انعام – ۸۵ و ۸۶٫/
آنگاه امام افزود: در این آیه، – عیسی – از فرزندان پیامبران بزرگ پیشین شمرده شده است، در صورتی که او پدر نداشت و تنها از طریق مادرش، مریم، نسب به پیامبران می رساند. ما نیز به واسطه مادرمان فاطمه، فرزند پیامبریم. هارون در برابر این استدلال و استناد قرآنی سکوت کرد.
/پاورقی ۵- الارشاد، ص ۲۹۸؛ کامل ابن اثیر، ج ۶، ص ۱۶۴؛ نورالابصار، شبلنجی، ص ۱۴۹٫/
امام کاظم علیه السلام به هارون فرمود: دین همه اش حساب است. اگر غیر از این بود، خداوند از بندگانش حساب نمی خواست. سپس این آیه را تلاوت فرمود: – وَ إِن کَانَ مِثْقَالَ حَبَّهٍ مِّنْ خَرْدَلٍ أَتَینَا بِهَا وَ کَفَی بِنَا حَسِبِینَ -؛
/پاورقی ۶- انبیاء – ۴۷٫/
و اگر عملی به سنگینی خردلی هم باشد، به حسابش می آوریم که ما حساب کردن را بسنده ایم.
/پاورقی ۷- مناقب، ابن شهر آشوب، ج ۴، ص ۳۱۲٫/
علی بن یقطین می گوید: مهدی عباسی از امام کاظم علیه السلام پرسید: آیا در کتاب خدا دلیلی برای حرمت شراب خواری آمده است؟ زیرا مردم نهی آن را دیده اند، اما حرمت آن را نمی دانند. امام فرمود: بلی، در کتاب خدا حرام است. مهدی گفت: کجای قرآن است؟ فرمود: آنجا که می فرماید: – إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّی الْفَوَ حِشَ مَاظَهَرَ مِنْهَا وَمَابَطَنَ وَالإِثْمَ وَ الْبَغْی بِغَیرِ الْحَقِّ -؛
/پاورقی ۸- اعراف – ۳۳٫/
منظور از – ماظهر – زنای علنی است و – مابطن – ازدواج با محارم و – الاثم – شراب خواری است. همچنان که در جای دیگر می فرماید: – یسْلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَیسِرِ قُلْ فِیهِمَآ إِثْمٌ کَبِیرٌ وَمَنَفِعُ لِلنَّاسِ -،
/پاورقی ۹- بقره – ۲۱۲٫/
مهدی عباسی به علی بن یقطین گفت: سوگند به خدا! که این فتوای هاشمیین است.
/پاورقی ۱۰- کافی، ج ۶، ص ۴۰۶٫/

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *