احادیث و سخنان

صحیفه امام کاظم – دعا در تعویذ برای رهایی از سحر

اشاره
عن اسحاق الصحاف عن الکاظم علیهالسلام قال: یا صحاف، قلت: لبیک یابن رسول الله، قال: انک ماخوذ عن اهلک؟ قلت: بلی یابن رسول الله منذ ثلاث سنین، قد عالجت بکل دواء فو الله ما نفعنی. قال: یا صحاف افلا اعلمتنی؟ قلت: یابن رسول الله و الله ما خفی علی ان کل شیء عندکم فرجه و لکن استحییتک، قال: ویحک و ما منعک الحیاء فی رجل مسحور ماخوذ، اما انی اردت ان افاتحک بذلک، قل: بسم الله الرحمن الرحیم اذراتکم ایها السحره عن فلان بن فلانه، بالله الذی قال لابلیس: «اخرج منها مذءوما مدحورا» [۹۸] ، «فاهبط منها فما یکون لک ان تتکبر فیها فاخرج انک من الصاغرین» [۹۹] . ابطلت عملکم و رددت علیکم و نقضته باذن الله العلی الاعلی الاعظم القدوس العزیز، العلیم القدیم، رجع سحرکم، کما لا یحیق المکر السیی الا باهله، کما بطل کید السحره، حین قال الله تعالی لموسی صلوات الله علیه: «الق عصاک فاذا هی تلقف ما یافکون – فوقع الحق و بطل ما کانوا یعملون» [۱۰۰] ، باذن الله ابطل سحره فرعون. ابطلت عملکم ایها السحره و نقضته علیکم باذن الله الذی انزل: «و لا تکونوا کالذین نسوا الله فانساهم انفسهم» [۱۰۱] ، و بالذی قال: «و لو نزلنا علیک کتابا فی قرطاس فلمسوه بایدیهم لقال الذین کفروا ان هذا الا سحر مبین – و قالوا لولا انزل علیه ملک و لو انزلنا ملکا لقضی الامر ثم لا ینظرون – و لو جعلناه ملکا لجعلناه رجلا و للبسنا علیهم ما یلبسون» [۱۰۲] ، و باذن الله الذی انزل: «فاکلا منها فبدت لهما سواتهما» [۱۰۳] . فانتم تتحیرون و لا تتوجهون بشیء مما کنتم فیه، و لا ترجعون الی شیء منه ابدا، قد بطل بحمد الله عملکم و خاب سعیکم، و وهن کیدکم، مع من کان ذلک من الشیاطین، ان کید الشیطان کان ضعیفا. غلبتکم باذن الله، و هزمت کثرتکم بجنود الله، و کسرت قوتکم بسلطان الله، و سلطت علیکم عزائم الله، عمی بصرکم، و ضعفت قوتکم، و انقطعت اسبابکم، و تبرء الشیطان منکم. باذن الله الذی انزل: «کمثل الشیطان اذ قال للانسان اکفر فلما کفر قال انی بریء منک انی اخاف الله رب العالمین – فکان عاقبتهما انهما فی النار خالدین فیها و ذلک جزاء الظالمین» [۱۰۴] . و انزل: «اذ تبرء الذین اتبعوا من الذین اتبعوا و راوا العذاب و تقطعت بهم الاسباب – و قال الذین اتبعوا لو ان لنا کره فنتبرا منهم کما تبرءوا منا کذلک یریهم الله اعمالهم حسرات علیهم و ما هم بخارجین من النار» [۱۰۵] . باذن الله الذی «لا اله الا هو الحی القیوم لا تاخذه سنه و لا نوم له ما فی السموات و ما فی الارض من ذا الذی یشفع عنده الا باذنه یعلم ما بین ایدیهم و ما خلفهم و لا یحیطون بشیء من علمه الا بما شاء وسع کرسیه السموات و الارض و لا یوده حفظهما و هو العلی العظیم» [۱۰۶] . «ان الهکم لواحد – رب السموات و الارض و ما بینهما و رب المشارق – انا زینا السماء الدنیا بزینه الکواکب – و حفظا من کل شیطان مارد – لا یسمعون الی الملا الاعلی و یقذفون من کل جانب – دحورا و لهم عذاب واصب- الا من خطف الخطفه فاتبعه شهاب ثاقب» [۱۰۷] . «ان فی خلق السموات و الارض و اختلاف اللیل و النهار لایات لاولی الالباب». [۱۰۸] . «و ما انزل الله من السماء من ماء فاحیا به الارض بعد موتها و بث فیها من کل دابه و تصریف الریاح و السحاب المسخر بین السماء و الارض لایات لقوم یعقلون» [۱۰۹] . «ان ربکم الله الذی خلق السموات و الارض فی سته ایام ثم استوی علی العرش یغشی اللیل النهار یطلبه حثیثا و الشمس و القمر و النجوم مسخرات بامره الا له الخلق و الامر تبارک الله رب العالمین». [۱۱۰] . «هو الله الذی لا اله الا هو عالم الغیب و الشهاده- الی آخر السوره» [۱۱۱] . من اراد فلان بن فلانه بسوء من الجن و الانس او غیرهم بعد هذه العوذه، جعله الله ممن و صفهم: «اولئک الذین اشتروا الضلاله – ثلاث آیات». [۱۱۲] . جعله الله ممن قال: «و مثل الذین کفروا کمثل الذی ینعق بما لا یسمع الا دعاء و نداء صم بکم عمی فهم لا یعقلون» [۱۱۳] . جعله الله ممن قال: «و من یشرک بالله فکانما خر – الآیه» [۱۱۴] . جعله الله ممن قال:«مثل ما ینفقون فی هذه الحیوه الدنیا – الآیه» [۱۱۵] . جعله الله ممن قال: «کمثل صفوان علیه تراب -الآیه» [۱۱۶] . جعله الله ممن قال:«و مثل کلمه خبیثه کشجره – اربع آیات» [۱۱۷] . جعله الله من قال: «و الذین کفروا اعمالهم – الی قوله – فما له من نور» [۱۱۸] . اللهم فاسالک بصدقک و علمک و حسن امثالک، و بحق محمد و اله من اراد فلانا بسوء ان ترد کیده فی نحره، و تجعل خده الاسفل، و ترکسه لام راسه فی حفیره، انک علی کل شیء قدیر، و ذلک علیک یسیر، و ما کان ذلک علی الله بعزیز، لا اله الا الله محمد رسول الله، صلی الله، علیه و اله و سلم و السلام علیهم و رحمه الله و برکاته. ثم تقرء علی طین القبر و تختم و تعلقه علی الماخوذ و تقرء: هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون، و کفی بالله شهیدا و بطل ما کانوا یعملون، فغلبوا هنالک و انقلبوا صاغرین.
دعای آن حضرت در تعویذ برای رهایی از سحر
اسحاق صحاف از آن حضرت نقل کرده که به او فرمود: ای صحاف، گفتم: آری ای پسر پیامبر خدا، فرمود: تو با سحر از خانوادهی خود بریده شدهای، گفتم: آری ای پسر پیامبر خدا سه سال است که این گونهام و هر دوایی را مصرف کردهام ولی نتیجهای نگرفتهام. فرمود: ای صحاف چرا به من نگفتی؟ گفتم: ای پسر پیامبر خدا سوگند به خدا این امر از من پوشیده نبود که راه گشایش هر امری به دست شماست اما حیا کردم، فرمود: وای بر تو چرا مرد مبتلا به سحر و جادو حیا کند، میخواهم با این دعا سحرت را بگشایم، بگو: به نام خداوند بخشنده مهربان، ای ساحران شما را از فلانی پسر فلانی دور میسازم، به خدایی که به ابلیس گفت «از بهشت مذموم و رانده شده خارج شو»، «از آن فرود آی شایسته نیست که در آن تکبر نمایی، خراج شو که تو از خوارشدگانی». عملتان را باطل ساخته و به سویتان بازمیگردانم، و آن را نقض میکنم به اذن خدای برتر و والا، بزرگ پاک، استوار دانای دیرینه، سحرتان بازگشت هم چنان که کید بد تنها شامل اهل آن میگردد، هم چنان که کید ساحران باطل گردید، آنگاه که خداوند بزرگ به موسی – که درود خدا بر او باد- فرمود: «عصایت را بینداز ناگهان آنچه انجام داده بودند را بلعید و حق غالب و آنچه انجام داده بودند، باطل گردید»، به اذن خدا ساحران فرعون را باطل گرداند. ای ساحران عملتان را باطل و نقض میکنم، به اذن خدایی که این آیه را نازل کرد: «و نباشید همانند آنان که خدا را فراموش کردند و خداوند آن را از خودشان غافل ساخت»، و به اذن کسی که فرمود «و اگر نوشتهای را در کاغذی بر تو میفرستادیم و با دست خودشان لمس میکردند کافران میگفتند آن سحر آشکاری است – و گفتند چرا بر او فرشته نازل نشده و اگر فرشتهای نازل میشد امر محقق میگردید آنگاه اعتراض نمیکردند- و اگر او را فرشته میکردیم آن را به صورت انسان میفرستادیم و آنچه بر انسانها پوشانیده شده بر او میپوشاندیم»، و به اذن خدایی که این آیه را نازل فرمود: «از آن خوردند و عورتشان آشکار گردید». و شما حیران گردید و از آنچه در آنید به چیزی توجه نمینمودید، و هرگز به چیزی بازنمیگشتید، با ستایش الهی عملتان باطل و تلاشتان بیارزش شد، و کیدتان سست گردید، همراه شیاطینی که با شما هستند، چرا که کید شیطان ضعیف است. به اذن الهی بر شما غالب شده، و کثرت شما را به جنود الهی فراری دادم، و نیرویتان را به نیروی الهی شکسته، و سوگندهای الهی را بر شما مسلط ساختم، چشمانتان کور، و نیرویتان ناتوان، و اسبابتان منقطع و شیطان از شما بیزاری جوید. به نام خدا که نازل فرمود: «همانند شیطان آنگاه که به انسان گفت کافر باش، هنگامی که کافر شد گفت از تو بیزارم من از پروردگار جهانیان میترسم – و عاقبت آن دو در آتش بوده در آن جاودانهاند و این سزای ستمکاران است». و نازل کرد: «هنگامی که رهبران از پیروان خود بیزاری جستند و عذاب را مشاهده نمودند و اسباب و وسایل عادی از آنان قطع شد – و گروندگان گفتند اگر بازگشتی برای ما بود از آنان بیزاری میجستیم هم چنان که از ما بیزاری جستند این گونه خداوند اعمالشان را حسرتآمیز به ایشان نشان میدهد و آنان از آتش خارج نمیگردند». و به اذن خدایی که «معبودی جز او نیست، زنده و پابرجاست، خواب و چرت او را فرانگیرد، چه کسی نزد او شفاعت نماید جز آنکه از او اجازه گرفته،آنچه پیشاپیش ایشان و پشت سر آنان است را میداند، و به چیزی از علوم او احاطه ندارند جز آنچه بخواهد، قدرت او تمامی آسمانها و زمین را فراگرفته و حفظ آنها او را به رنج میاندازد، و او برتر و بزرگ است». «به درستی که معبود شما واحد است – پروردگار آسمانها و زمین و آنچه در بین آنهاست و پروردگار مشرقهای زمین – ما آسمان دنیا را به ستارگان زینت دادیم – تا از هر شیطان رانده شده آن را حفظ نماییم- از ملا اعلی چیزی را نمیشنوند و از هر طرف مورد حمله قرار میگیرند- برای طرد شدن و برای آنان عذاب دردناک است- مگر آن که بگریزد که به دنبالش شهابی سوزان او را دنبال میکند». «به درستی که در خلقت آسمانها و زمین و گردش شب و روز نشانههایی برای صاحبان اندیشه است». «و آنچه خداوند از آب بر زمین فرود آورده و زمین را پس از مرگ زنده کرد و در آن جنبندگان را پراکنده و بادها را بر گردش درآورده و ابری که بین آسمان و زمین مسخر گردیده همه نشانههایی برای عاقلان میباشند». «به درستی که پروردگار شما کسی است که آسمانها و زمین را در شش روز خلق کرد آنگاه بر عرش استقرار یافت، شب را در روز فروبرده و در پی هم میآیند و خورشید و ماه و ستارگان مسخر فرمان اویند، آگاه باشید که عالم خلق و امر از آن اوست گرامی است خداوند که پروردگار جهانیان است». «او خدایی است که معبودی جز او نیست دانای غیب و آشکار است – تا آخر سوره». هر که از جن و انس یا غیر آنان بعد از این تعویذ قصد بدی به فلانی پسر فلانی دارد خداوند او را از متصفین به این آیات قرار میدهد، «آنان کسانی هستند که ضلالت را خریدهاند- سه آیه». خداوند او را از کسانی قرار دهد که در حقشان فرموده: «و مثل کافران مانند مثل کسی است که فریاد میزند به چیزی که آن را نمیشنود جز فریادش را، کر و لال و کورند و نمیاندیشند». خداوند او را از کسانی قرار دهد که در حقشان فرموده: «و هر که به خدا شرکت ورزد گویا از آسمان بر زمین سقوط کرده – تا آخر آیه». خداوند او را از کسانی قرار دهد که در حقشان فرموده: «مثال آنچه در این زندگی دنیا انفاق میکنید – تا آخر آیه». خداوند او را از کسانی قرار دهد که در حقشان فرموده: «همانند سنگ صافی که بر روی آن خاک باشد – تا آخر آیه». خداوند او را از کسانی قرار دهد که در حقشان فرموده: «و مثال کلمه زشت همانند درخت – چهار آیه دیگر». خداوند او را از کسانی قرار دهد که در حقشان فرموده: «و آنان که کافر شدند اعمالشان – تا آنجا که میفرماید: – پس برای او نوری نیست». خدایا! به صداقت و علم و نیکی مثالهایت، و به حق محمد و خاندانش از تو میخواهم که هر که به فلانی قصد بدی نمود، کیدش را به خودش بازگردانی، و چهرهاش را بر زمین زنی، و او را از سر در گودال فرواندازی، به درستی که تو بر هر کاری قادری، و آن بر تو آسان است، و این امر برای خدا مشکل نمیباشد، معبودی جز خدا نیست و محمد پیامبر اوست، درود و سلام و رحمت و برکات الهی بر او و بر خاندان او باد. آنگاه آن را بر خاک قبر خوانده و مهر مینهی و بر کسی که گرفتار شده آویزان میکنی، و میخوانی: او خدایی است که پیامبرش را به هدایت و دین حق فرستاد تا بر تمامی ادیان غالب گردد اگر چه کافران را ناخوش آید، و خداوند برای گواهی کافی است و آنچه انجام دادند باطل گردید، و در آنجا مغلوب شدند و خوار و ذلیل بازگشتند.
برگرفته از کتاب صحیفه امام کاظم نوشته: جواد قیومی اصفهانی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *